To już koniec Mostu Grunwaldzkiego w Krakowie?
- Most Grunwaldzki jest w takim stanie, że zbliża się jego śmierć techniczna. Spowodowane jest to tym, że od 1972 roku jest obciążany przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jego osiadanie. Mamy opinię z Politechniki Krakowskiej, według której około 2035 roku obiekt będzie tak zdekapitalizowany, że trzeba go będzie wyburzyć i postawić nowy. Koniecznością będzie więc ogłoszenie konkursu architektonicznego na nowy most - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Przyznaje, że na razie z mostu Grunwaldzkiego można jeszcze korzystać, ale wymaga kapitalnego remontu. Przetarg na projekt modernizacji mostu mógłby być ogłoszony w drugiej połowie tego roku. Założenie jest takie, by prace były prowadzone z zachowaniem ruchu na części mostu. Po jego odnowieniu będzie mógł jeszcze służyć przez około dekadę. Plan jest taki, by w tym czasie powstał projekt nowego mostu. Mając na uwadze zabytkowe otoczenie, Wawel, Skałkę, w magistracie oceniają, że przygotowanie koncepcji może zająć kilka lat.
Most Grunwaldzki zbudowano w latach 1968–1972. Ma 153 metry długości i 31,40 metra szerokości. Podparty jest na dwóch filarach. Jego kompaktowy kształt miał na celu jak najmniejszą ingerencję w otoczenie Wawelu.
Nowy Most Grunwaldzki. "Potrzebne jest proste rozwiązanie"
- To most starego systemu. Zbudowano go na podstawie podobnego obiektu w Annopolu. Filary krakowskiego obiektu posadowiono na warstwie iłu. Takie podłoże przecięte przez filary i w kontakcie z wodą pęcznieje. To powoduje osiadanie mostu. Kolejna konstrukcja z filarami moim zdaniem nie powinna być już brana pod uwagę - komentuje prof. Kazimierz Flaga z Politechniki Krakowskiej. - Powinien tam powstać finezyjny most, ale nie zakłócający powagi otoczenia, w którym mamy Wawel, Skałkę. Trzeba ogłosić międzynarodowy konkurs na projekt. Ze względu na zabytkowe otoczenie nie chcę mówić o moście wiszącym. Mosty podwieszone mają jedną wadę jeżeli chodzi o cechy krajobrazowe, to wysoki pylon. Taka konstrukcja może pasować albo nie do Wawelu. Potrzebne jest proste rozwiązanie, obiekt, który można ubogacić architektonicznie jeżeli chodzi o elewacje, oświetlenie. Może to być przykładowo most extradosed, jedynie z przyczółkami, bez filarów - dodaje.
Extradosed to połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną.
Most Grunwaldzki jest drugim mostem w Krakowie (po moście Dębnickim) pod względem zagrożenia falą powodziową lub zatorami lodowymi. Związane jest to z niskim prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji mostu.
Prof. Kazimierz Flaga zaznacza: - Nowy most Grunwaldzki mógłby być położony od obecnego nieco wyżej, o około metr, półtora metra. Za bardzo nie można go podnieść, bo trzeba mieć na uwadze, żeby jezdnie były dopasowane do poziomu sąsiednich dróg.
Czy miłość to romantyzm czy biologiczna kalkulacja?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?