Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest gotowy projekt połączenia kolejowego Oświęcimia z Tychami. Samorządy gmin leżących przy trasie liczą na kolejny krok PKP PLK. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Jest gotowy projekt nowego połączenia kolejowego po rewitalizacji linii Oświęcim - Tychy
Jest gotowy projekt nowego połączenia kolejowego po rewitalizacji linii Oświęcim - Tychy Archiwum Gazety Krakowskiej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały dokumentację projektową dotyczącą rewitalizacji linii Tychy - Oświęcim. Zainteresowane inwestycją samorządy, w tym Oświęcim naciskają teraz, aby spółka zabiegała o pieniądze na jej realizację.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Reaktywacja linii Tychy - Bieruń - Oświęcim

Między Oświęcimiem a Tychami pociągi już kursowały. Linia kolejowa przez Stary Bieruń istniała od 1958 r., ale z czasem połączenie zlikwidowano, bo kolei nie opłacało się jej utrzymanie. O jej przywróceniu mówi się od ponad 10 lat. Zainteresowane są tym gminy leżące przy trasie po stronie śląskiej oraz Oświęcim po małopolskiej.

Dzięki kolejnemu połączeniu z Tychami i Śląskiem Oświęcim może zyskać na znaczeniu jak węzeł kolejowy
Dzięki kolejnemu połączeniu z Tychami i Śląskiem Oświęcim może zyskać na znaczeniu jak węzeł kolejowy PKP PLK

Ich starania sprawiły, że w 2020 roku PKP PLK podjęły się przygotowania dokumentacji projektowej za 10,4 mln zł. Udział w jej sfinansowaniu miały także wspomniane samorządy. Obecnie dokumentacja jest już gotowa i obejmuje dokładnie odcinek: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim.

Jest gotowy projekt nowego połączenia kolejowego po rewitalizacji linii z Orzesza Jaśkowice przez Tychy, Bieruń do Oświęcimia
Jest gotowy projekt nowego połączenia kolejowego po rewitalizacji linii z Orzesza Jaśkowice przez Tychy, Bieruń do Oświęcimia PKP PLK / Katarzyna Głowacka

- Planowanym efektem takiej inwestycji będą wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia - zaznacza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

W ostatnich latach stacja w Oświęcimiu została zmodernizowana
W ostatnich latach stacja w Oświęcimiu została zmodernizowana PKP PLK

Jak dodaje, dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 min. Korzyści mogą ewidentne. Z szacunków przeprowadzonych przez zainteresowane gminy wynika, że codziennie z Oświęcimia do Tychów lub Bierunia dojeżdża do pracy ok. 3 tys. osób. Duży ruch jest też w drugą stronę, m.in. młodzieży z Bierunia, która uczy się w oświęcimskich szkołach.

Obecnie Koleje Śląskie zapewniają regularne połączenia Oświęcimia z Katowicami, ale dane wskazują, że linia na Tychy także jest potrzebna
Obecnie Koleje Śląskie zapewniają regularne połączenia Oświęcimia z Katowicami, ale dane wskazują, że linia na Tychy także jest potrzebna Koleje Śląskie

W tej sytuacji wiele osób podróżuje własnymi samochodami, busami lub autobusami linii 686 tyskiego przewoźnika. Widać to na krajowej "44", na której podczas porannego czy popołudniowego szczytu korki stały się codziennością. - Efekt jest taki, że pokonanie w tych godzinach niewielu ponad 20 km do Tychów zajmuje nawet do 40 minut, a zdarza się, że i dłużej - wskazuje Michał Ledwoń, kierowca Oświęcimia.

- Kolejna faza zadania, tj. wykonanie robót budowlanych, mogłaby być realizowana po zapewnieniu finansowania -

I tutaj zaczyna się główny problem, tym bardziej, że wstępne szacunki wskazują, że koszty takiej inwestycji mogą przekroczyć 1,1 mld zł. Planowany zakres prac jest jednak ogromny.

Na odcinku Tychy Lodowisko – Oświęcim przewiduje się m.in. przebudowę istniejących i budowę nowych przystanków i stacji: Tychy Urbanowice, Tychy Potok, Bieruń Domy Polne, Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Bieruń Kopalnia, Bieruń Nowy.

Wszystkie obiekty mają być dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Według planów, inwestycja obejmie wymianę torów i rewitalizację sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko - Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej, pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Apel samorządów PKP PLK

W oświęcimskim Urzędzie Miasta przypominają, że w przedsięwzięcie tego połączenia kolejowego z Tychami i całą aglomeracją Śląska Oświęcim zaangażowany jest od samego początku. Wiążą z tym szanse na dalszy rozwój gospodarczy i znaczenie Oświęcimia w makroregionie śląsko–małopolskim.

Z kolei dla pasażerów ze Śląska, w tym mieszkańców Tychów czy Bierunia rewitalizacji tej linii otworzyłaby nowe możliwości krótszych podróży do Krakowa.

Samorządy gmin naciskają na PKP PLK na dalsze kroki związane ze znalezieniem pieniędzy na inwestycję z funduszy krajowych bądź unijnych. Uchwałę w tej sprawie przyjęła Rada Miasta w Tychach ze stanowiskiem, które trafiło do władz PKP PLK oraz organów państwowych i samorządów regionalnych Śląska i Małopolski. Podobne stanowiska zajęły także rady w Bieruniu i Wyrach.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska